Ljud och mera Ljud

SuburbiaSounds.PNG

(Bildad ovan: cirka 18 ljudredigerings filer)

Nu är det dags för Beta och med Beta innebär det att allting ska vara implementerad. Inte riktigt helt klar, men implementerad. Jag då tog mig an ansvaret att implementera, och eventuellt redigera, all ljud eftersom vi hade bara en ljudeffekt implementerad sen tidigare. Det första som jag då gjorde var att skaffa fram alla ljudeffekter som behövdes.

Eftersom jag hade bara en vecka på mig att skaffa alla dessa ljudeffekter valde jag att hämta de online istället för att skapa de själv (fast det finns några ljudeffekter som jag då hade skapat helt på egen hand). De webbsidor som jag hade använt mig utav var opengameart.org och freesound.org. Alla de ljudeffekter som jag tog från opengameart.org och freesound.org var Creative Commons Zero, vilket innebär att de är ”Public Domain”, alltså att alla får använda och redigera ljuden utan att bry sig om den som hade skapat ljudet. Även fast de ljudeffekterna som jag tog från dessa webbsidor var väldigt passande för spelet så hade jag behövt redigera nästan alla utav de. Mestadels hade jag bara förkortat ljudeffekterna så att de inte hade något ”dött” ljud i början eller i slutet av ljudfilen, men ibland så hade jag också behövt göra några större ändringar med ljudet.

Jag använde mig utav ett gratis ljudredigerings program som heter audacity för att redigera de ljud filer som jag hade hämtat samt exportera de till .wav filer eftersom sfml inte stödjer alla ljud fils format. De ljudfiler som jag hade gjort några större ändringar på var fienderörelse ljuden och skjut ljuden samt det ljudet som spelas när man placerar ut turrets.

För fienderörelse ljuden så hade jag tre ljudeffekter som var likt varandra man hade lite skillnader på de, för att varje fiende ska ha ett unikt ljud kopplat till sig. Dessa ljud var originellt till för att vara radar ljud och hade ett intonings ljud och ett uttonings ljud, jag kapade bort intonings och uttonings ljuden och duplicerade ljudet. Sedan reversade jag det duplicerade ljudet så att den spelades baklänges och kopplade ihop den med det icke omvända ljudet så att den skapade ett perfekt loop. Skjut ljudet var ett vanligt pistol skott ljud som jag la till rätt så mycket bas och lite reverb så att skulle låta mer som en kanon, jag hade också kapat ur dess intoning och uttonings ljud så att det skulle vara ett kortare och mer koncist ljud som kunde upprepas under en kort period. Slutligen för turretplacerings ljudet så hade jag gått ut till hamnen och spelade in ljudet för en tung sten som kastades på sand. Jag la till rätt så mycket reverb på det ljudet samt förstärkte det så att det skulle låta mer kraftfullt, som en riktigt tung objekt som landar på marken. Det blev ganska bra tyckte jag.

En reaktion på ”Ljud och mera Ljud

  1. Tjenare!

    Ditt inlägg ä bra skrivet och du beskrev vad du gjorde på ett bra sätt. Dock så har jag svårt att förstå vad vissa av de ord använder betyder. Ord så som ”reverb” vet jag inte vad de betyder, det skulle vara bra om du kunde beskriva vad ord så som reverb betyder. För det skulle minska förvirringen för läsaren om läsaren inte vet vad ordet betyder i just det sammanhanget som du använder det i. Men utöver de orden så tycker jag att det var intressant att läsa om hur du skapade olika ljud. Tycker även att det var väldigt bra att du skrev vilka sidor du tog vissa ljud ifrån.

    En annan sak som skulle vara kul att läsa om är hur du gjorde när du implementerade ljuden i programmet och även om det uppstod några problem när du implementerade ljuden. Om det uppstod några problem när du la in ljuden i spelet så skulle det vara bra om du beskrev hur du löste problemen så att ja som läsare kunde få lite tips hur jag skulle kunna undvika liknande problem. Just nu beskriver du bara hur du gjorde ljuden men du skriver inget om hur du gjorde när du la in dem i spelet.

    Gilla

Lämna en kommentar